Szczękościsk - przyczyny tego nieprzyjemnego zaburzenia

W jednym z naszych poradników wyjaśnialiśmy już, czym jest szczękościsk, jak się go diagnozuje i co można zrobić, aby przyspieszyć leczenie tej wyjątkowo dokuczliwej dysfunkcji. Tym razem chcemy się skupić na przyczynach zaburzenia, ponieważ okazuje się, że szczękościsk może sugerować liczne, w tym bardzo groźne choroby, jak również być skutkiem jakiegoś zabiegu czy urazu. Sprawdźmy więc, jakie są najczęstsze przyczyny szczękościsku. Lekturę zalecamy szczególnie osobom, u których zaburzenie to ma charakter nawrotowy.

U kogo może wystąpić szczękościsk?

W przypadku tego zaburzenia nie można niestety wskazać jednej, konkretnej grupy pacjentów „podwyższonego ryzyka”. Szczękościsk może ujawnić się u praktycznie każdego, bez względu na wiek, styl i higienę życia, obciążenie genetyczne i ogólną sprawność organizmu. Schorzenie to diagnozuje się i u dzieci, i u dorosłych.

Ma to związek z tym, że nie istnieje żadna nadrzędna przyczyna szczękościsku. Dysfunkcję może wywołać cokolwiek, jednak oczywiście wyróżniamy kilkanaście najczęściej diagnozowanych źródeł tego problemu. Trzeba bowiem pamiętać, że szczękościsk sam w sobie nie jest chorobą, ale objawem jakiegoś problemu w organizmie lub efektem działań podjętych zwłaszcza w obrębie jamy ustnej pacjenta.

Od tego, jaka jest przyczyna szczękościsku, zależy również przebieg leczenia oraz czas jego trwania. Nierzadko jest tak, że zaburzenie możliwości otwierania ust mija samo po kilku godzinach czy po nocy i nie wiadomo do końca, co spowodowało ten problem. U niektórych osób szczękościsk może jednak utrzymywać się przez wiele dni – z reguły jest to wyraźny sygnał, że trzeba przeprowadzić szczegółową diagnostykę w poszukiwaniu źródła dysfunkcji.

Warto zapamiętać

Szczękościsk jest stanem, w którym dochodzi do upośledzenia pracy mięśni stawu skroniowo-żuchwowego: mięśnia żwacza, mięśnia skroniowego oraz mięśni skrzydłowych. Struktury te ulegają przedłużonemu skurczowi, uniemożliwiając swobodne otwarcie ust, często również paraliżując pracę języka.

Najczęstsze przyczyny szczękościsku

Na początek dobra informacja: zdecydowanie najczęściej szczękościsk jest skutkiem jakiegoś lokalnego zaburzenia w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego. Pisząc prościej: dochodzi do tego w wyniku np. urazu mechanicznego czy przeprowadzonego zabiegu. Pocieszające w tym przypadku jest to, że taką przyczynę można dość łatwo zdiagnozować i nie powoduje ona przedłużającego się szczękościsku. Zwłaszcza, jeśli jak najszybciej wdrożymy terapię wspierającą nowatorską i bardzo polecaną przez pacjentów oraz fizjoterapeutów metodą ArpWave.

Przeczytaj, jak ArpWave sprawdza się w leczeniu szczękościsku

Do kategorii lokalnych zaburzeń powodujących szczękościsk zaliczamy przede wszystkim:

• Nieprawidłowe wyrzynanie się zębów;
  • Zapalenie w jamie ustnej po resekcji zęba lub trudnym leczeniu;
  • Patologie stawu skroniowo-żuchwowego, jak chociażby ropnie, zwyrodnienia, urazy mechaniczne (np. po bójce), stany zapalne, wrodzone dysfunkcje;

Jeśli te potencjalne przyczyny zostaną wykluczone, w grę może już wchodzić choroba, nawet ogólnoustrojowa. Szczękościsk bywa objawem takich schorzeń, jak:

• Padaczka
  • Udar mózgu
  • Ropień mózgu
  • Zapalenie gardła
  • Ropień migdałka gardłowego
  • Tężec i tężyczka
  • Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych
  • Poważne choroby centralnego układu nerwowego, w tym nowotworowe
  • Ropowica dna jamy ustnej
  • Promienica

Nierzadko szczękościsk jest wywołany zaburzeniami psychicznymi czy silnym przeżyciem emocjonalnym. Mogą go u siebie zaobserwować osoby, które przeszły traumę, np. były świadkami śmierci kogoś bliskiego. Szczękościsk nierzadko towarzyszy również napadom histerii oraz jest reakcją organizmu na silny stres.

Dodatkowo warto wspomnieć o tym, że szczękościsk można zaobserwować również u osób zażywających narkotyki oraz dopalacze. Wyjątkowo niebezpieczna pod tym względem jest amfetamina i jej pochodne.

Swoistą ciekawostką jest fakt, iż szczękościsk bardzo często jest zaburzeniem towarzyszącym bruksizmowi, czyli nawykowemu, niekontrolowanemu zgrzytaniu zębami. W dłuższym okresie może to bowiem doprowadzić do uszkodzenia struktur stawu skroniowo-żuchwowego.

Co robić, jak sobie pomóc?

Podstawą zawsze jest zdiagnozowanie przyczyny szczękościsku. Niezależnie od tego warto od razu poddać się terapii z wykorzystaniem metody ArpWave, która jest jedną z najbardziej zalecanych kuracji w przypadku tego zaburzenia. Polega ona na stymulowaniu skurczonych mięśni stawu skroniowo-żuchwowego, dzięki czemu następuje ich rozluźnienie i stopniowy powrót do normalnej sprawności.

Metoda ArpWave jest bezbolesna, mogą się jej poddać osoby w każdym wieku, również dzieci, u których szczękościsk bardzo często jest spowodowany zaburzeniami natury emocjonalnej. Dodajmy, że dzięki ArpWave można się pozbyć nie tylko uciążliwego szczękościsku i wynikającego z tego braku swobody w otwieraniu ust oraz mówieniu, ale także dolegliwości towarzyszących, w tym bólu i sztywności karku czy bólu głowy.

21 listopada 2019