Neuropatia mięśni międzyżebrowych. Objawy, przyczyny i leczenie

Ostry ból promieniujący do mostka może sugerować zawał mięśnia sercowego. Nic dziwnego, że zawsze budzi to niepokój, a wręcz powoduje panikę u osoby dotkniętej tym problemem. Okazuje się jednak, że w większości przypadków przyczyną jest coś zupełnie innego, a dokładnie neuropatia mięśni międzyżebrowych, nazywana też neuralgią międzyżebrową. Co to takiego? Jakie daje objawy? Czy można to leczyć? Wszystko wyjaśniamy w naszym artykule.

Czym właściwie jest neuropatia mięśni międzyżebrowych?

Mówimy tutaj o stanie, w którym pacjent odczuwa silny ból neuropatyczny mający związek z drażnieniem okolicznych korzeni nerwowych. Przypadłość ta najczęściej ujawnia się u osób w średnim i dojrzałym wieku, rzadziej u ludzi bardzo młodych.

Neuropatia to zespół chorobowy z grupy nerwobólów, czyli dość powszechnych schorzeń wynikających z uszkodzenia (w różnym stopniu) nerwów obwodowych – w tym przypadku nerwów międzyżebrowych, które są powiązane z mięśniami umiejscowionymi właśnie pomiędzy żebrami oraz w pobliżu okolicznych stawów i opłucnej.

Ostry ból promieniujący do mostka? To może być neuralgia międzyżebrowa! Przyjdź na konsultację do gabinetu Rehabilitacji ARPwave!

Jakie są przyczyny tego schorzenia?

Nie ma jednej głównej przyczyny, natomiast można wyróżnić te najczęstsze źródła występowania neuralgii. Są to przede wszystkim:

• różnego rodzaju urazy mechaniczne, spowodowane np. wypadkami komunikacyjnymi, uderzeniem się o mebel, upadkiem, ale też długotrwałym kaszlem,
  • przyjmowanie niektórych leków (neuralgię mogą wywołać np. leki stosowane w leczeniu gruźlicy),
  • różne choroby przewlekłe i ogólnoustrojowe, jak cukrzyca czy niewydolność nerek,
  • reumatoidalne zapalenie stawów i inne schorzenia tkanki łącznej,
  • borelioza,
  • zatrucie alkoholowe, dwutlenkiem węgla czy ołowiem.

Osobno warto natomiast wspomnieć o procesach zwyrodnieniowych toczących okoliczne stawy, w wyniku których dochodzi do ucisku korzeni nerwowych. Może to mieć związek z wrodzonymi zaburzeniami anatomicznymi, wadami postawy, złą techniką uprawiania sportu itd.

Objawy neuropatii mięśni międzyżebrowych

Neuralgia objawia się przede wszystkim bardzo silnym, ostrym bólem w klatce piersiowej – właśnie dlatego często ta przypadłość jest mylona z zawałem mięśnia sercowego. Pacjent uskarża się również na ból w żebrach. Co ważne, problem pojawia się nagle, nic go wcześniej nie zwiastuje, podobnie jak w przypadku ataku rwy kulszowej.

Charakterystyczne dla neuropatii mięśni międzyżebrowych jest również to, że dolegliwości nasilają się po wysiłku fizycznym oraz wtedy, gdy pacjent przez dłuższy czas przebywa w jednej pozycji pochylony do przodu (np. podczas pracy przy biurku).

Przy neuralgii międzyżebrowej mogą się pojawić także objawy towarzyszące, wśród których najczęściej pacjenci zgłaszają drętwienie ciała w okolicy żeber, nieprzyjemne mrowienie, osłabienie czucia oraz nadwrażliwość na zmiany temperatur. Dość jednoznacznie wskazuje to właśnie na problem neuropatyczny.

Diagnostyka i leczenie

Zdiagnozowanie neuropatii mięśni międzyżebrowych nie jest niestety takie proste. Wszystko dlatego, że główny objaw zgłoszony przez pacjenta – ból w klatce piersiowej – może wskazywać na problemy z sercem, co lekarz potraktuje priorytetowo. Dlatego z reguły pacjenci są poddawani kompletowi badań, włącznie z EKG oraz rentgenem. Jeśli nie wykażą one niczego niepokojącego, wówczas zwykle podejrzenie pada właśnie na neuralgię. Konieczne jest natomiast ustalenie jej przyczyny, co warunkuje wybór ścieżki dalszego leczenia.

Jeśli u pacjenta nie stwierdzono choroby mogącej wywoływać neuropatię mięśni międzyżebrowych, to leczenie będzie mieć charakter wyłącznie objawowy. Polega ono po prostu na przyjmowaniu środków przeciwbólowych, najlepiej działających miejscowo, a więc w formie żelu czy plastrów.

Masz neuralgię międzyżebrową? Przekonaj się o skuteczności rehabilitacji metodą ARP!

Neuropatia mięśni międzyżebrowych: czy potrzebna jest rehabilitacja?

W przypadku tego schorzenia rehabilitacja jest nie tyle wskazana, co może być wręcz konieczna. Mówimy tutaj o sytuacji, w której silny ból jest wywołany np. zwyrodnieniem stawów uciskających korzenie okolicznych nerwów.

Aby nie skazywać pacjenta na nawracające dolegliwości i życie z tabletkami przeciwbólowymi pod ręką, zaleca się dobranie odpowiedniej metody rehabilitacji mającej na celu wzmocnienie tkanek miękkich i ustabilizowanie okolicznych stawów. Przynosi to nie tylko efekt doraźny, ale też długotrwały, znacząco minimalizując ryzyko nawrotu epizodów bólowych.

W rehabilitacji przy neuropatii mięśni międzyżebrowych wyjątkowo dobrze sprawdza się amerykańska metoda ARP, która łączy w sobie fizjoterapię ze stymulacją tkanek miękkich, w tym mięśni i więzadeł. Możesz z niej skorzystać w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie oraz Konstancinie.

Zaznaczamy, że metoda jest bardzo bezpieczna, przeznaczona dla osób w każdym wieku, nie wymaga również od pacjenta sprawności fizycznej oraz dużego zaangażowania kondycyjnego.

21 lutego 2022