Gdy doskwiera Ci ból ramion…

Ból ramion to dość częsta przypadłość. Z pozoru błaha, w rzeczywistości może świadczyć o jakimś poważniejszym problemie ortopedycznym czy chorobowym. Wiele zależy tutaj od okoliczności, w jakich pojawia się ból – czy na przykład tylko po wysiłku, wieczorem, po przebudzeniu, a może ma charakter przewlekły? W naszych gabinetach często gościmy osoby uskarżające się na ból ramion, przynosząc im ulgę niezależnie od przyczyny tego dokuczliwego problemu.

Najczęstsze przyczyny bólu ramion

Ból ramion to bardzo ogólnikowe stwierdzenie, które zawsze wymaga uszczegółowienia – od tego zaczynamy konsultację w naszych gabinetach rehabilitacji. Pacjentom często trudno jest wskazać dokładne źródło bólu, dlatego konieczne może być tutaj wykorzystanie diagnostyki obrazowej – USG lub rezonansem magnetycznym.

Tak naprawdę określenie „ból ramion” najczęściej wskazuje na problem z barkiem. Staw barkowy jest intensywnie eksploatowany przez całe życie, umożliwiając nam wykonywanie podstawowych czynności, jak pisanie, jedzenie, prowadzenie samochodu, jazda na rowerze, podnoszenie różnych przedmiotów etc. Nic dziwnego, że dolegliwości bólowe ze strony barku lub obu barków są tak kłopotliwe i w pewnym momencie zmuszają pacjenta do poszukania pomocy u specjalisty.

Bóle ramion można sklasyfikować ze względu na ich pochodzenie. Dobra informacja jest taka, że w większości przypadków wcale nie ma to związku z jakąś chorobą czy poważną kontuzją. Na takie dolegliwości uskarżają się osoby uprawiające różnego rodzaju sporty, zwłaszcza siłowe, u których ból jest spowodowany przetrenowaniem.

Oczywiście nigdy nie można z góry wykluczyć przyczyn chorobowych i urazowych, do których zaliczamy przede wszystkim:

• zmiany zwyrodnieniowe,
  • zapalenie mięśnia ramienia,
  • zespół cieśni podbarkowej,
  • uszkodzenie stożka rotatorów,
  • dyskopatię odcinka szyjnego kręgosłupa,
  • uszkodzenie ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia,
  • łuszczycowe zapalenie stawów,
  • dnę moczanową.

Kilka słów warto poświęcić także tzw. barkowi zamrożonemu, czyli przypadłości, którą diagnozujemy u coraz większej liczby pacjentów. Bark zamrożony objawia się sztywnością oraz ograniczoną ruchomością stawu barkowego. Jest to stan, w którym dochodzi do silnego obkurczenia więzadeł i torebki stawowej wskutek wystąpienia stanu zapalnego – może to mieć związek zarówno z urazem mechanicznym, jak i nadmiernym eksploatowaniem stawu barkowego np. na siłowni.

Oczywiście lista potencjalnych przyczyn bólu ramion jest znacznie dłuższa. Można na niej umieścić również tzw. łokieć tenisisty czy łokieć golfisty, a także zawał mięśnia sercowego (wówczas pacjent odczuwa ostry ból lewego ramienia promieniujący do nadgarstka).

Bolą Cię ramiona? Zdiagnozujemy przyczynę i wdrożymy skuteczną rehabilitację!

Czy jest się czym martwić?

Jako społeczeństwo uwielbiamy bagatelizować nawet ewidentne objawy chorobowe. Niestety, wiele osób kompletnie lekceważy przewlekłe bóle ramion, a standardowe wymówki to: „kiedyś samo przejdzie” albo „nie mam czasu na rehabilitację”. Takie podejście może nieść ze sobą poważne konsekwencje.

Pamiętajmy, że np. przyczyny urazowe bólu ramion mogą być skutecznie usunięte już podczas kilku wizyt w gabinecie rehabilitacji. Jeśli jednak z tym zwlekamy, to patologia w obrębie stawu barkowego się rozwija, powstają kolejne mikrourazy, co w konsekwencji może doprowadzić nawet do częściowego inwalidztwa i przymusowej, wielotygodniowej przerwy w pracy czy w innej aktywności życiowej.

Bóle ramion nagminnie lekceważą osoby uprawiające sporty siłowe. W tej grupie panuje niezrozumiałe przeświadczenie, że korzystanie z pomocy rehabilitanta jest oznaką słabości, a każdy ból jest „dobry”, ponieważ świadczy o porządnie przeprowadzonym treningu. To nieprawda. Ćwicząc z bólem można sobie narobić ogromnych problemów, włącznie z koniecznością poddania się operacji, po której powrót do pełnej sprawności zajmuje często kilkanaście miesięcy.

Nie skazuj się na życie z bólem. Skorzystaj z profesjonalnej rehabilitacji!

Zachęcamy również do lektury innych artykułów na naszym blogu, w których bardziej szczegółowo przyglądamy się przyczynom bólu barku oraz metodom diagnostyki i leczenia bólu ramienia.

ARPwave – skutecznie walczymy z bólem u naszych pacjentów

Jeśli od dłuższego czasu doskwiera Ci ból ramienia lub obu ramion, zwłaszcza przewlekły i nasilający się podczas wykonywania różnych czynności z wykorzystaniem rąk, to najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla siebie jest umówienie się na wizytę w jednym z naszych gabinetów.

Specjaliści Rehabilitacji ARPwave czekają na Ciebie w Warszawie i Konstancinie. Wykorzystujemy jedną z najskuteczniejszych metod rehabilitacji na świecie, czyli amerykańską ARP, która została opracowana specjalnie na potrzeby zawodowego sportu. Dziś z tej formy leczenia bólu towarzyszącego różnego rodzaju urazom, ale też chorobom przewlekłym, może skorzystać niemal każdy.

Unikalną zaletą ARP jest to, że metoda nie wymaga zaangażowania po stronie pacjenta, dzięki czemu jest idealną propozycją dla osób po ciężkich urazach, osób starszych czy osób o ograniczonej sprawności fizycznej.

Już teraz zapraszamy do umawiania wizyt w gabinetach Rehabilitacji ARPwave – gwarantujemy szczegółową diagnostykę przyczyny bólu ramion oraz indywidualne, holistyczne podejście do potrzeb pacjenta.

27 maja 2022