19 grudnia 2019

Choroba Osgooda-Schlattera: jakie są jej objawy i przyczyny?

Choroba Osgooda-Schlattera jest zaliczane do tych schorzeń, które już w bardzo młodym wieku mogą przekreślić marzenia o karierze sportowej. Jest to choroba ortopedyczna, którą fachowo określa się jako aseptyczne zapalenie guzowatości kości piszczelowej. Schorzenie należy do kategorii tzw. jałowych martwic kości. Co je wywołuje? Kto znajduje się w grupie ryzyka? Jakie są objawy choroby Osgooda-Schlattera? To wszystko wyjaśniamy w naszym poradniku.

Specyfika choroby

Choroba Osgooda-Schlattera dotyka przede wszystkim chłopców między 10. a 15. rokiem życia. Nie oznacza to jednak, że dziewczynki są w pełni bezpieczne. Schorzenie może wystąpić również u nich, jednak to właśnie chłopcy chorują znacznie częściej – statystycznie aż trzykrotnie.

Warto wiedzieć

Nazwa choroby pochodzi od nazwisk dwóch lekarzy, którzy opisali ją jako pierwsi w 1903 roku. Mowa o amerykańskim chirurgu ortopedzie Robercie Bavley’u Osgoodzie oraz szwajcarskim chirurgu Carlu B. Schlatterze.

Aby dobrze zrozumieć, czym jest ta choroba, warto złapać się za kolano i wyczuć delikatne zgrubienie poniżej rzepki. To właśnie guzowatość kości piszczelowej. Pełni ona funkcję przyczepu więzadła rzepki, współtworzącego ścięgno mięśnia czworogłowego uda. To dzięki temu mięśniowi możemy swobodnie prostować nogę w kolanie, a więc też chodzić czy biegać bez utykania.

W chorobie Osgooda-Schlattera dochodzi do stanu zapalnego we wspomnianej guzowatości, co prowadzi do powstania obrzęku i nieznośnego bólu. W efekcie młody człowiek nie może utrzymać normalnej aktywności fizycznej, odczuwa duży dyskomfort podczas chodzenia i biegania, jest mu bardzo trudno wejść po schodach.

Sprawdź jak ARPwave pomaga w leczeniu choroby Osgooda-Schlattera

Przyczyny choroby Osgooda-Schlattera

Niestety, współczesna medycyna nie ma 100% pewności, co powoduje tę tajemniczą i uciążliwą chorobę. Podejrzewa się jedynie, że główną przyczyną może być złamanie guzowatości kości piszczelowej w wyniku przeciążenia. Na ten trop wskazuje fakt, iż choroba rozwija się głównie u chłopców uprawiających sport, szczególnie piłkę nożną i lekkoatletykę.

Ciekawostka

Choroby praktycznie w ogóle nie diagnozuje się u dzieci, które nie są aktywne fizycznie lub uprawiają sporty, w których nie ma ryzyka wyprostu kolana ze zgięciem powyżej 40 stopni.

Piłka nożna oraz lekkoatletyka wyjątkowo sprzyjają wspomnianemu wcześniej złamaniu guzowatości kości piszczelowej, zwłaszcza w przypadku bardzo młodych ludzi. W wieku między 10. a 15. rokiem życia następuje intensywny wzrost kości, co w naturalny sposób zwiększa ryzyko tego typu kontuzji. Gdy dodamy do tego aktywność fizyczną wręcz wymuszającą wyprost kolana ze znacznym zgięciem, to zyskujemy najbardziej prawdopodobną przyczynę choroby.

Konsekwencją złamania guzowatości kości piszczelowej jest oderwanie się fragmentu tej kości w miejscu umocowania więzadła rzepki. To z kolei prowadzi do rozwinięcia się stanu zapalnego i zgrubienia guzowatości.

Wśród innych możliwych przyczyn choroby wymienia się również mikrourazy rzepki, degenerację tej części stawu kolanowego oraz różnego rodzaju infekcje.

ARPwave to skuteczna metoda wspierająca leczenie choroby Osgooda-Schlattera

Objawy choroby

Początkowo choroba daje nieswoiste objawy. Dziecko może się uskarżać na ból w okolicy stawu kolanowego, co w przypadku aktywnego młodego człowieka nie budzi wielkiego niepokoju – rodzice zwykle uznają, że to skutek przetrenowania. Z czasem jednak objawy się nasilają.

Bardzo charakterystyczny dla tej choroby jest wyraźnie wyczuwalny guz pod rzepką, który nie występuje u ludzi zdrowych. Ponadto dziecko uskarża się na silny ból, zwłaszcza po biegu czy dłuższym chodzie. Może wystąpić napięcie mięśnia czworogłowego uda, co utrudnia prostowanie kolana. Okolica stawu kolanowego jest wyraźnie cieplejsza w wyniku stanu zapalnego. Pojawia się tkliwość, obrzęk, możliwe jest również zaczerwienienie.

Takie objawy w zupełności wystarczą, aby udać się do lekarza ortopedy, który przeprowadzi szczegółową diagnostykę. Chorobę Osgooda-Schlattera stwierdza się na podstawie zdjęcia rentgenowskiego, na którym już wyraźnie widać stan zapalny guzowatości kości piszczelowej.

Co robić po usłyszeniu diagnozy?

Najważniejsze, to zacząć działać szybko. Wczesne rozpoczęcie leczenia daje dużą szansę na to, że dziecko będzie mogło wrócić do normalnej aktywności, nadal uprawiać sport i uniknąć nawrotów choroby w przyszłości. Standardowe leczenie polega na unieruchomieniu stawu kolanowego ortezą, aby uniemożliwić pacjentowi zginanie nogi w kolanie. Po 3-4 tygodniach rozpoczyna się rehabilitację.

Takie postępowanie niestety niepotrzebnie przedłuża cierpienia młodego człowieka. Znacznie lepiej będzie więc od razu rozpocząć terapię z wykorzystaniem metody ARPwave. Celem jest stymulowanie mięśnia czworogłowego, co stopniowo przywraca mu pełną sprawność i tym samym likwiduje ból.

Dowiedz się, jak ARPwave pomoże Twojemu dziecku

Więcej o metodach leczenia choroby Osgooda-Schlattera przeczytasz w osobnym artykule na naszym blogu.

Arpwave dla sportowców